Comunicarea in practica medicala
– Hipocrate?Vindeca din cand in cand, trateaza deseori si alina intotdeauna?
Importanta abilitatilor de comunicare
Fiecare patologie contine un set comun de simptome care permite medicului diagnosticarea si stabilirea schemei de tratament. Insa fiecare bolnav este unic, iar medicul interactioneaza nu numai cu simptomele unei boli ci si cu starea ?de a fi bolnav? a acestuia, o stare ce il diferentiaza in mod evident de alti bolnavi cu aceleasi manifestari. De aceea, competenta clinica nu se evidentiaza doar pe baza cunostintelor medicale si examenului fizic ci si pe capacitatea de rezolvare a problemelor si mai ales pe cea de comunicare. Fara o utilizare corecta si completa a celei din urma, rezultatele vor fi mai slabe, chiar daca celelalte competente au fost aplicate cu succes.
Medicii ofera confort si alinare mai ales prin prezenta lor si prin ceea ce spun pacientilor, iar acest lucru reprezinta o componenta fundamentala si totodata acel aspect care face diferenta intre un act medical rutinat si unul excelent ca rezultate. A dezvolta aceste abilitati de comunicare este o arta ce se cultiva si se rafineaza in timp, cu accent pus in primul rand pe pacient si nu pe boala sa.
Comunicarea eficienta este vitala in toate ariile medicinei, aducand beneficii atat medicilor cat si pacientilor.
Intrebari frecvente
200 000 de consultatii pe durata vietii
Doctorii au o medie 200 000 de consultatii pe durata vietii, iar studiile arata ca perceptia lor despre eficacitatea comunicarii pe care o au cu pacientul este complet diferita de realitatea acestuia din urma.
Beneficii
Comunicarea eficienta are multe beneficii si in diverse directii, atat pentru pacient, pentru actul medical cat si pentru medic:
- Cresterea gradului de incredere in cadrul medical.
- Cresterea satisfactiei pacientului.
- Cresterea compliantei la tratament.
- Intelegerea problematicii din partea pacientului.
- Cresterea performantei economice a actului medical.
- Imbunatatirea rezultatelor dupa tratament.
- Reducerea numarului de plangeri, nemultumiri, contestatii.
- Cresterea sentimentului de utilitate, incredere de sine si eficienta in randul medicilor.
In plus, studiile arata ca o astfel de abordare nu necesita mai mult timp dedicat pacientului.